Streeloefening

We nodigen je vandaag graag uit om samen met jouw partner een lichamelijke oefening te doen. Deze oefening, die gericht is op fysieke aanraking en de gevoelens en sensaties die daarbij ontstaan, wordt al jarenlang door seksuologen gebruikt. In deze oefening  leer je je aandacht te richten op je eigen lichamelijke beleving, met je partner te communiceren over wat je wel en niet prettig vindt, en aandacht te hebben voor de behoeften van je partner.

Zoek samen met je partner een moment voor deze oefening in de komende 3 dagen. Op de volgende pagina’s volgt een uitgebreide beschrijving van hoe de oefening eruit ziet.

 

Vooraf:

  • In het hele onderzoek is dit de opdracht die de meeste tijd in beslag neemt; neem die tijd. Houd rekening met zo’n 60 minuten voor de oefening. Je hoeft niet 60 minuten bezig te zijn, het gaat erom dat je de rust hebt.
  • Lees eerst allebei de stappen van de oefening door en bespreek samen eventuele onduidelijkheden en hoe je daar samen mee wil omgaan.
  • In essentie is deze oefening een streeloefening. Als je je er goed bij voelt, is het dus de bedoeling dat je de oefening naakt doet.
  • Spreek af wie er als eerste gestreeld gaat worden en wie er gaat strelen (halverwege draai je de rollen om).
  • Kies een ruimte waar je je (naakt) op je gemak voelt, comfortabel en ontspannen kan liggen, en zorg ervoor dat het aangenaam warm is. Vinden jullie het leuk om muziek op te zetten of kaarsjes aan te steken? Prima! Doe daarin wat jullie beiden prettig vinden.
  • Het gaat bij deze oefening er niet om dat je er opgewonden van moet worden. De oefening is een uitnodiging om je over te geven aan een (nieuwe) lichamelijke ontdekkingstocht met als belangrijkste vraag: ‘welke aanrakingen voel ik en wat vind ik daarvan?’

 

Wanneer jij je partner streelt:

  • Streel het hele lichaam van je partner letterlijk van kop tot teen, maar raak in eerste instantie niet zijn erogene zones (balzak, penis, schaamheuvel) aan.
  • Streel niet alleen met je vingers, maar probeer ook eens uit hoe het is om met je hele hand, arm, lippen of tong te strelen; varieer eventueel ook met de druk die je uitoefent op zijn lichaam.
  • Ga tijdens het strelen bij jezelf na hoe het voor jezelf is om je partner op deze manier aan te raken. Wat vind jij wel en niet prettig?
  • Houd rekening met hoe je partner op je aanraking reageert. Volg zeker zijn aanwijzingen als je merkt dat hij iets niet prettig vindt. Maar merk ook op waar hij juist wel positief op reageert en, als je dat fijn vindt, ga daar verder in mee.
  • Na een tijdje, als je ziet dat je partner ontspannen is, mag je ook zijn erogene zones meenemen in de aanrakingen.
  • Als jij of je partner tijdens deze oefening seksueel opgewonden raakt, kun je daarmee spelen. Kan je opwinding laten opkomen en laten zakken bij je partner? Vergeet niet dat het hele lichaam opwinding kan geven, niet alleen de geslachtsdelen.

 

Wanneer jij gestreeld wordt:

  • Richt je aandacht eerst op hoe jouw partner jou streelt en hoe die aanraking voelt. Bijvoorbeeld: dit is een zachte aanraking. Dit voelt kriebelend. Deze aanraking is stevig.
  • Richt vervolgens je aandacht op hoe het voor jou voelt, wat het met jou doet. Wat voelt prettig en wat niet? Bijvoorbeeld: deze aanraking vind ik (niet) fijn of prettig.
  • Geef – wanneer jouw partner jou streelt – aan wat je voelt en of je de aanraking wel of niet prettig vindt. Dat kan met woorden, met (non-verbale) geluiden of door de aanraking letterlijk te leiden.

 

Ben je allebei gestreeld? Neem dan de tijd om aan elkaar te vertellen wat je tijdens deze oefening hebt ervaren.

  • Wat heb je (nieuw) ontdekt over je lichaam?
  • Wat vond je prettig en wat vond je minder of helemaal niet prettig?
  • Van welke aanrakingen werd je seksueel opgewonden?
  • Als jouw partner met het laten komen en zakken van die opwinding heeft gespeeld, hoe was dat voor jou?
  • Wat heb je tijdens het strelen van jouw partner (nieuw) ontdekt over jezelf?
  • Wat heb je tijdens het strelen van jouw partner (nieuw) ontdekt over (het lichaam van) je partner?

 

Laat dit gesprek in een positieve sfeer verlopen.

Sta stil bij wat plezier was. Als je je partner duidelijk laat weten wat je prettig hebt gevonden, kan hij dat in de toekomst vaker proberen te doen.

Sta ook op een positieve manier stil bij wat minder prettig was. Een manier om dat te doen is om ‘ik-boodschappen’ in plaats van ‘jij-boodschappen’ te geven. Bijvoorbeeld: in plaats van “je streelt veel te hard en je weet dat je te veel kietelt in mijn zij”, kan je zeggen: “ik vind het heel fijn als je mijn buik zachtjes streelt zonder mijn zij aan te raken, want dat kriebelt geweldig en dan verlies ik mijn focus en positief gevoel bij deze aanrakingen.” Deze boodschap is niet alleen minder aanvallend, ze geeft ook aan wat de partner kan doen om bij jou een positief gevoel op te wekken. Dat werkt meestal motiverender voor de partner om zijn gedrag eventueel te veranderen.